حرکت صادرات و واردات در دو مسیر متضاد

بر اساس آمارهای منتشره مرکز آمار ایران در زمستان سال گذشته شاهد افزایش رشد ارزش دلاری صادرات در تمامی بخش های اقتصادی نسبت به فصل قبلی و کاهش رشد ارزش دلاری واردات در تمامی بخش های اقتصادی نسبت به فصل مشابه سال قبل بوده ایم

بر اساس آمارهای منتشره مرکز آمار ایران در زمستان سال گذشته شاهد افزایش رشد ارزش دلاری صادرات در تمامی بخش های اقتصادی نسبت به فصل قبلی و کاهش رشد ارزش دلاری واردات در تمامی بخش های اقتصادی نسبت به فصل مشابه سال قبل بوده ایم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، مرکز آمار ایران طی گزارشی به بررسی تغییرات ارزش دلاری تجارت خارجی کشور براساس آمار منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف اقتصادی برای زمستان 1394 و در قالب طبقه بندی استاندارد بین المللی رشته فعالیت های اقتصادی ISIC.Rev3  پرداخته است. . لازم به ذکر است آمار تجارت سایر کالاها توسط سازمان های متبوع تهیه شده است. در این گزارش رشته فعالیت واردکننده بیانگر فعالیت تولیدکننده خارجی و رشته فعالیت صادرکننده بیانگر رشته فعالیت تولیدکننده داخلی است.

ارزش دلاری صادرات

ارزش دلاری صادرات در زمستان سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل در دو بخش شیلات و صنعت افزایش و در بخش های کشاورزی، شکار و جنگلداری و استخراج معدن با کاهش روبرو بوده است. این در حالی است که رشد ارزش دلاری صادرات نسبت به فصل قبل در تمامی بخش ها با افزایش روبرو بوده است که بیشترین رشد به بخش شیلات با 81.27 درصد اختصاص دارد.

ارزش دلاری صادرات محصولات بخش کشاورزی و شکار و جنگلداری در زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۳) از کاهش ۵۱.۶۱ درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (فصل پاییز ۱۳۹۴)، ۶.۵۲ درصد افزایش یافته است.

ارزش دلاری صادرات محصولات بخش ماهیگیری و پرورش آبزیان، در زمستان ۱۳۹۴، نسبت به فصل مشابه سال قبل و فصل گذشته  به ترتیب ۸۰.۷۳ و ۸۱.۲۷ درصد افزایش دارد.

ارزش دلاری صادرات محصولات بخش استخراج معدن به جز نفت خام و گاز طبیعی، در زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل  کاهشی معادل ۳۰.۸۹ درصد دارد. همچنین نسبت به فصل گذشته، افزایش ۲۲.۸۳ درصدی را نشان می دهد.

ارزش دلاری صادرات محصولات بخش صنعت در زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۴.۵ درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته نیز ۲۴.۶۳ درصد افزایش دارد

.

ارزش دلاری واردات

ارزش دلاری واردات در زمستان سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل در تمامی بخش ها با کاهش روبرو بوده است و بیشترین کاهش مربوط به بخش استخراج معدن با 72.09 درصد بوده است. رشد ارزش دلاری واردات نسبت به فصل قبل به جز در بخش استخراج معدن در تمامی بخش ها با افزایش روبرو بوده و بیشترین رشد مربوط به بخش شیلات با 62.71 درصد بوده است.

ارزش دلاری واردات محصولات بخش کشاورزی و شکار و جنگلداری در فصل زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل (فصل زمستان ۱۳۹۳) از کاهش 38.83 درصدی برخوردار است. همچنین در مقایسه با فصل گذشته (فصل پاییز ۱۳۹۴)، از افزایش معادل ۱۷.۰۵ درصد برخوردار است.

این در حالی است که ارزش دلاری واردات محصولات در زمستان ۱۳۹۴ این بخش نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۷.۳۵ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته، معادل ۶۲.۷۱ درصد افزایش نشان می دهد.

ارزش دلاری واردات محصولات بخش استخراج معدن در فصل زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل از کاهش رشد ۷۲.۰۹ درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته، کاهش ۲۹.۶ درصدی را نشان می دهد.

ارزش دلاری واردات صنعتی در زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل سال قبل از کاهش رشد ۱۵.۷۷ درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته افزایش ۱۵.۵۲ درصدی را نشان می دهد.

کد خبر 9483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =